Valami igen nagyon különleges történt velem 2013
nyarán, amikor Finnországban voltam.
2013 januárjában a Régi zenei tanszék egyik
mesterkurzusán vettem részt, ahol Evelyn Tubb volt a meghívott tanár, és a
kurzus után felvetette, hogy talán hasznos lenne számomra, ha még azon a nyáron
ellátogatnék arra a régizenei nyári kurzusra Finnországban, ahol őmaga is tanít,
így aztán bevettem a mester tanulmányaim költségvetésébe, jelentkeztem és el is
fogadták a jelentkezésemet. El is mentem, noha a józanész azt súgta, hogy ez
nem éppen a legjobb döntés: az első mester évem végére igen komoly anyagi
problémáim adódtak (komolyabbak, mint egy diáknak általában; több hónapos
elmaradásom volt a lakbérrel és a tandíj részletfizetésével), és ugyan halálra
kellett volna melóznom magam a nyáron, azt az egy hetet is beleértve, amit
végül Finnországban töltöttem ezen a nyári kurzuson (Sastamala Gregoriana),
mégis elmentem, és ez a döntésem sorsfordítónak bizonyult (ezen a héten
igyekeztem inkább zenész és énekes akartam lenni, így eldöntöttem, hogy
magasról teszek az anyagi problémáimra). Végül, a családom hathatós
segítségével, eljutottam Karkkuba (szerencsére a nyári kurzus tandíját
kifizethettem a mester tanulmányaim költségvetéséből – Tilburgban a mester
minden mesterhallgató, tanszaktól függően rendelkezik egy pénzösszeggel, amit a
zenei tanulmányaira fordíthat, de csakis órákat vehet belőle, útiköltségre nem
költheti), és aztán – összevetve azzal, hogy hogyan is viselkedtem 2014 nyarán
ugyanezen a kurzuson – úgy szaladgáltam fel-alá, mint egy mérgezett egér:
workshopról mesterkurzusra, mesterkurzusról gyakorolni, gyakorlásból
workshopra, és esküszöm, hogy igyekeztem az étkezéseket is megtartani (nem volt
egy könnyű feladat). Kipróbáltam a szaunát is, de nem igazán jött akkor be
(ebben az évben rájöttem, hogy ha utána nem úszol egyet a közeli tóban – ha lehet,
meztelenül – akkor semmi értelme a párás melegben pácolódni), és ugyanolyan
stresszesnek éreztem az egészet, mintha a konziban lennék. Komolyan azt
gondoltam, hogy együtt lógni a többiekkel, és kicsit szocializálódni puszta
időpocsékolás, és amúgysem lógni jöttem el erre a nyári kurzusra, hanem azért,
hogy minél több tudást magamba szívjak. Most már tudom, hogy túlzásba vittem a
tudás hajaszolását, és ugyanakkor pont a tudásvágyam akadályozott meg abban,
hogy élvezzem azt a mesés környezetet, ahol voltunk, nem beszélve arról, hogy
megismerjem a kurzus többi résztvevőit, akik a világ minden tájáról jöttek
(Japánból, Svájcból, Angliából, Svédországból, Izraelből, és még sorolhatnám).
Persze, hogy beszéltem velük, de nem figyeltem oda rájuk eléggé (holott
megérdemelték volna), és pontosan azért, mert volt egy megoldatlan és súlyos
problémám saját magammal. Nyugtalan voltam, nyüzsögtem egyfolytában, és saját
magamat stresszeltem azzal, hogy kiváló eredményeket felmutatva, kivívjam mindegyik
tanár elismerését (Hmmm... mekkora marha voltam...)
Mégis, valamilyen csoda folytán, sikerült jól
szerepelnem a kurzust záró koncerten. Sok idő óta először éreztem először, hogy
a színpad teljes mértékben enyém, szószerint felszántom az előadásommal, és jó
kapcsolatom van a zenészekkel (Corina Martival, a furulyással, Anna-Maaria Oramoval, a csemballistával és a barokkcsellista Louna Hosiaval), akikkel együtt a szóló kantátámat előadtam, és
ennek tetejébe még inspiráltuk is egymást az előadás alatt (Pepusch: When Love’s
soft passion c. szólókantátáját énekeltem, amit a szerző continuora, szoprán
hangra és altfurulyára írt). A koncert után annyi dícséretet kaptam a
többiektől és olyanokat, amiket legmerészebb álmomban sem mertem elképzelni
(mostanság már egyre többet kapok ezekből, és ezért nagyon hálás vagyok).
Mindennek tetejébe, Evelyn Tubb azt mondta nekem, hogy ugyan nem csináltam
mindent úgy, ahogy megbeszéltük a főpróbán, jó volt, amit csináltam (és egy
ilyen dícséretet hallani valakitől, akit mélyen tisztelsz, felbecsülhetetlen),
de hozzátette, hogy komolyan el kell kezdenem dolgoznom a technikámon és a
légzésemen, hogy megfelelő támaszt nyújtsak, és technikai hátteret a művészi
elképzeléseimnek. És kimondta a kulcsmondatot is: meg kell találnod az énekest magadban (sosem mondta ezt nekem
senki... sosem feltételezte még senki sem rólam, hogy van bennem egy énekes...)
Az egész hét szépen lassan kezdett összeállni bennem, és a mesébe illő
környezet bűbájt bocsátott rám, s felocsúdtam a túlontúl kapzsivá vált
tudásvágyam szőtte rémálomból. Az utolsó pár óra, amit a tónál töltöttem
Karkkuban felnyitotta a szememet. Gyerek módjára bőgtem végig az autóutat az
állomásig, és az állomástól egészen Tampere repteréig (azt hiszem, eléggé
megleptem ezzel Hannah Graeffe-t, aki kivitt Karkku vasútállomására). Ezután az
érzelem-cunami után, egy nap elteltével megértettem: újjászülettem Karkkuban a
Sastamala Gregoriana egy hete alatt. Visszautaztam Budapestre, ahol maradtam
egy pár napot, hogy Alexander technika foglalkozásokon vegy részt Magyari Beck
Annánál, és vele párhuzamosan Cserjési Kingától énekórákat vegyek, és azt
vettem észre, hogy minden sokkal jobban megy. Sokkal inkább tudatába kerültem,
hogy mi történik a testemben: néha már szinte őrjítő volt, ahogy egészen
pontosan meg tudtam állapítani melyik izomcsoport húzódik össze görcsösen – és ez
a képesség csak erősödött azóta. Ez ugyanakkor az az időszak is, amikor már
sokkal tudatosabban fordultam a hangommal való kísérletezés felé, és sokkal
inkább játszani a lehetőségekkel és a határokkal. Igazán fel akartam már
deríteni a hangi adottságaim lehetőségeit és teljes területét. Nem tudom, hogy
egészen pontosan mi változott meg bennem, de határozottan nem az voltam Karkku
után, mint aki előtte voltam.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése