Egy korábbi bejegyzésemben már említést tettem
Szamosi Lajosról, sőt idéztem is már tőle azzal kapcsolatban, hogy a szabad
elme és a szabad hang mennyire velősen összefügg.
Az éneklés szabadsága (az én és még mások szerény
véleménye szerint is) a kilégzés szabadságából eredeztethető. Ha a légzésed nem
szabad, akkor az énekhangod sem lehet az, mert az éneklés alapjában véve lelassított beszéd különböző, rendszerbe
szedett hangmagasságokon a saját ambituson belül, akár ritmussal ill.
lüktetéssel vagy nélkülük – ez utóbbi nagyban függ a stílussal, amiben a mű
íródott. Az is igaz, hogy légzés nélkül nem tudunk beszélni, sem akármilyen
hangot kiadni. A tény, hogy váltogatjuk a hangmagasságokat ebben a speciális
lelassított beszédben, és hogy ez rendszerbe állva dallammá válik, az csakis a
zeneszerző zsenijének köszönhető és/vagy az előadó muzikalitásának, de legyen
az dallamos vagy sem, az éneklés még mindig csakis kilégzés és semmi több.
Könnyű menetnek hangzik, ugye? Hát, el kell mindenkit keserítenem, egyáltalán
nem az, de csakis azért, mert megnehezítjük a saját dolgunkat.
Mielőtt még folytatnám ezt a gondolatmentet, hadd
idézzek F. M. Alexandertől:
„Mindent, legyen az fizikai, mentális vagy
spirituális, izomtónusra fordítasz le”
De honnan is jön ez az izomtónus (meg kell
jegyeznem, hogy az eredeti angol a muscular
tension kifejezést használja, ami izom feszültségét jelenti)? Hogyan jelentkezik
ez a feszültség a testünkben? Nos, annak érdekében, hogy az izmaink megfelően
működjenek, megfelelő oxigén ellátásra van szükség, amit az egyik legalapabb
vegatatív funkciónk, a légzés biztosít. Nem kell gondolkodnod a légzéseden,
mint ahogy arra sem kell gondolatokat pazarolnod, hogy dobogjon a szíved, csak
egyszerűen csinálod. Na már most... valahányszor történik velünk valami (legyen
az váratlan vagy kiszámított, jó vagy rossz), a légzésünk automatikusan reagál
rá és legtöbbször megáll egy pillanatra. Emlékszel, amikor gyerekkorodban
bújócskáztál a többi gyerekkel? Talán emlékszel arra is, hogy milyen
lélegzetvisszafolytva lapultál a rejtekhelyeden. Ugyanez történik a légzéseddel
(megáll egy pillanatra, vagy megváltozik), amikor félsz valamitől, vagy amikor
a hatalmába kerít a félelem: a légzés megváltozik, és az izmok ennek
köszönhetően megfeszülnek.
Mindennek tetejébe, mindannyian vágyunk arra, hogy
beolvadjunk a társadalomba, de ez a vágy nem az egyén szabadságából fakad,
hanem inkább a neveltetésünkből. Mindenki azért viselkedik úgy ahogy, mert egy
bizonyos kulturális háttér és neveltetés irányítja, és erre bennünket vagy
megtanítottak, vagy beidomítottak. Biztos vagyok benne, hogy mindenki ismeri az
igen népszerű kísérletet a majmokkal (azoknak, akik nem ismerik, katt ide).
A vágy, hogy beilleszkedjünk a közösségbe, a
társadalomba azonban ősi gyökerekre vezethető vissza, amikor egyedül lenni,
külön a törzstől egyet jelentett a biztos halállal a vadonban. És akkor
visszanyal a fagyi: pontosan ez a túlélést biztosító késztetés okolható azért,
hogy sokszor nem merünk egyedül maradni a véleményünkkel, és kilógni a sorból,
még akkor is, ha tudjuk, hogy a társadalom által elfogadott normák nem
kedveznek nekünk. Nem azt mondom, hogy a társadalomba való beilleszkedés rossz,
vagy a normákat nem szabad követni, csak arra szeretném a figyelmet felhívni,
hogy ebben (és még sok más) tekintetben semmi sem fekete vagy fehér. Ahogy már
említettem korábban: egy döntés helyessége, ill. egy eredmény természete
mindenkor az adott szituációtól függ, éppen ezért a túlélés érdekében
beilleszkedni a társadalomba javallott döntés, de amikor a személyes
szabadságunk a kérdés, ugyanezen döntés és késztetés teljesen hibás.
Ugyanígy a beilleszkedés megköveteli, hogy mondj le
erről a szabadságról a közjó érdekében, és felelj meg azoknak az elvárásoknak
és normáknak, amit mindenki „normális”-nak vél, ami „megszokott”. Miért? Mert
ha a törzshöz akarsz tartozni, és nem akarsz a vadonban egyedül elpusztulni, tartozol
ezzel a közösségnek. Magától értetődően, abban a pillanatban, amikor megízleled
a szabadság mámorító érzését, rájössz, hogy ezek a fogalmak egyszerűen idegenek
az egyén személyes szabadságától, és egyszerűen idegenné válik annak a
gondolata, hogy kövesd a megszokott mintákat. Ezek olyan szubjektív fogalmak,
mint a „szépség”, „jó”, „rossz”, „normális”, stb. A normáknak nem uralniuk kellene
az ember életét, hanem irányvonalat adni a mindennapokra.
A szabad
éneklés Szamosi-féle szemléletmódja pontosan ezt a fajta személyes
szabadságot célozza meg, azt, hogy felszabadítsd magad ezen követelmények alól,
és az alól, hogy ítélkezz saját magad fölött. Szamosi Lajos (életrajzát lásd itt) szerint nem létezik szép hang, sem csúnya: a szabaddá vált énekhang természetesen
gyönyörködteti a hallgatóságot (én még hozzátenném, hogy a szépség önmagában
unalmas, de annak a szépségnek, ami mögött tartalom is van, az mindennél
értékesebb). Ugyanúgy, ahogy Friedrick Matthias Alexander, az Alexander
technika kidolgozója, Szamosi Lajos is azért küzdött, hogy a hangproblémáival
leszámoljon, és érdekes módon mindkettejüknek sikerült megoldást találniuk a
problémára (de a végén Szamosi Lajos olyan sok örömet lelt a tanításban is,
hogy a karriere végül már kevéssé érdekelte). Még érdekesebb, hogy Alexander és
Szamosi kortársak voltak, de (amennyire én tudom) sohasem találkoztak, mégis
ugyanarra a problémára ugyanazt a megoldás találták: minden hangproblémád
megoldható, ha a légzésed szabad.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése