Igen, igen... egy újabb zenész/énekes kezd el blogolni
zenéről, érzelmekről és hasonlókról, és ebből a szempontból ez a blog sem
különb, mint az összes többi, de... de ahogy minden egyéniség más és más, és
minden hang egyedülálló a maga nemében, ez az „énekes-blog” is
elkerülhetetlenül más mint a többi, amit valaha éneklésről írtak. Az is
megfordult a fejemben, hogy a youtube-on indítok egy csatornát, és vlogot
vezetek ahelyett, hogy szavakba önteném a gondolataimat, de nem akarok egy
újabb Eric Arceneaux lenni (akinek munkásságát és művészetét igen nagyra
becsülöm, és ha van időtök rá, nézzetek rá a csatornájára, mert hihetetlen a
pasi!), aki énekgyakorlatokkal látja el az énekelni vágyókat, és ahhoz sincs
kedvem, hogy trükköket és tippeket, tanácsokat adjak az énekléssel
kapcsolatban. Nem, nem skálákról és gyakorlatokról akarok beszélni nektek, és
anatómia órát sem akarok tartani vagy bebizonyítani és egyetértésemnek hangot
adni azzal kapcsolatban, hogy a túlzott vibrato használata bizonyos repertoárok
előadásánál kifejezetten ízléstelen és barbár dolog... Nem, nem ezt szeretném.
Ezek helyett szeretném elmondani, hogy hogyan is lettem én
tulajdonképpen énekes, és azt is, hogy hogyan gondolkodom mint énekes az
énekhang fejleszthetőségéről, énektechnikáról (nem hasznos skálákon és beéneklő
gyakorlatokon keresztül, vagy akármi hasonló felhasználásával), ezen felül
különböző metódusokról és megközelítésekről, amik valaha is segítettek nekem.
Ezen felül az éneklés és az énekesek történetéről(!). Csupán egy maroknyi
énektanárt ismerek, akik valaha is említették volna ezeket a dolgokat, így
miért is ne írhatnék ezekről a dolgokról? A legtöbb énektanár ezeket nem tartja
fontosnak, és valahol meg is értem őket, de nem vagyunk egyformák.
Nem születtem hagyományos, nagymultú zenészcsaládba, noha a
zene mindig is fontos szerepet játszott a családom életében, és talán én vagyok
azon kevesek egyike, akik szakmájuknak választották a zenét. Mindenki más a
családban valami olyan foglalkozást választott végül, ami sokkal reálisabb
lehetőségekkel kecsegtette őket a jövőben (a nagymamám a bankszektorban
helyezkedett el, a szüleimnek, édesapám nyomdász végzettsége révén, mára saját
nyomdaipari vállalkozása van, és így tovább), és eredetileg az én célom sem az
volt, hogy zenész vagy énekes legyek. Valójában mindig valami más szerettem
volna lenni: író, újságíró, tanár, ügyvéd, vagy akármi, ami a génállományomba
ültetett vágyat az anyagi biztonságra megteremtette volna. És erre a gimnázium
utolsó évében az addig vett zeneórák megtették a hatásukat, és úgy döntöttem
énekes leszek. Ami azt illeti, az első terv az volt, hogy operaénekes leszek,
de rá kellett jönnöm, hogy nincs tipikusan nagy hangom a drámai szerepekhez –
persze ma, ahogy ezt a bevezető bejegyzést írom, tudom, hogy ez így ebben a
formában nem volt igaz, mert az ezen szerepekhez szükséges drámai nagy hang
igenis elérhető, de sok idő és kemény
munka szükségeltetik az eléréséhez.
Tehát énekessé válnod igenis lehetséges, még akkor is,
hogyha alapjában véve racionális és analitikus beállítottságú könyvmoly vagy,
mint amilyen én is vagyok (ugyanis az énekesi szakma elsősorban irracionális és
érzelmi beállítottságú személyiséget feltételez).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése